Flextrafik bliver grønnere
Region Nordjylland og Nordjyllands Trafikselskab har indgået kontrakt med energiselskabet OK om 7 lynladestandere til den nordjyske flextrafik. Lynladerne placeres på Regionens hospitalsmatrikler i hele Nordjylland, og initiativet er et vigtigt skridt i at accelerere dengrønne omstilling af flextrafikken.
Hospitaler er knudepunkter for flextrafik
Region Nordjylland og Nordjyllands Trafikselskab (NT) vil i samarbejde med OK opstille 7 lynladere til flextrafik ved Hospitalsbyen og Medicinerhuset i Aalborg samt ved hospitalerne i Hjørring, Frederikshavn, Thisted, Farsø og Hobro.
De nye lynladere på 300 kW vil være i drift senest i juli 2027, og placeringerne på hospitalsmatriklerne er valgt, fordi de er vigtige knudepunkter for flextrafikken, som benyttes af mange borgere.
- Vi er rigtig glade for aftalen om lynladere ved Regionens hospitaler. Det er et vigtigt rygstød til den grønne omstilling af flextrafikken, at vi får et stærkt og geografisk bredt ladenetværk, som gør den kollektive transport til et endnu mere fornuftigt valg - også når man som patient eller pårørende skal til hospitalet, siger Poul Kristensen (S), formand for Udvalg for Miljø, Mobilitet og Uddannelse.
Grønne ambitioner for kollektiv transport
Region Nordjylland og NT arbejder målrettet med at omstille den kollektive transport til grønnere drivmidler herunder el, biogas og biodiesel.
I dag er ca. 97 pct. af den regionale buskørsel enten fossilfri eller emissionsfri, mens det inklusive by- og lokalruter gælder ca. 75 pct. af samtlige kørte kilometer i Nordjylland.
Nu er det turen kommet til flextrafikken, som parterne forventer at omstille en væsentlig del af inden for et par år - bl.a. når der ved et stort udbud i 2027 vil blive stillet krav om, at alle nye personvognei flextrafikken skal være emissionsfrie.
Lynladning for private aften og nat
I spidsbelastningsperioden kl. 09.00-15.00 vil lynladerne være reserveret til NTs flåde af biler og minibusser i flextrafikken, men uden for dette tidsrum vil de være åbne for offentligheden.
Med den valgte model ønsker Regionen og NT at sikre, at man først og fremmest får accelereret den grønne omstilling af den kollektive flextrafik.
Samtidig er det en forventet gevinst, at ledig kapacitet kan udnyttes af private og dermed understøtte den grønne omstilling i Nordjylland som helhed.